Evalueringspraksis på Svanevej Privatskole
På Svanevej Privatskole evalueres undervisningen på forskellige måder for at sikre, at den enkelte elev udvikler sig bedst muligt både fagligt, socialt og personligt i overensstemmelse med lovkrav og skolens værdigrundlag.
I alle fag, med undtagelse af Håndværk og Design, har skolen valgt at følge de trin- og slutmål, som er angivet i Forenklede Fælles Mål (udarbejdet af Undervisningsministeriet – nu Ministeriet for Børn og Undervisning).
Elevernes udbytte af undervisningen evalueres ved
- Vurdering af afsluttede undervisningsforløb ved samtale og evt. test
- Samtaler og kommentarer i den daglige undervisning
- To årlige skole-hjem-samtaler (hvor eleven er til stede fra 4. klassetrin)
- Afholdelse af de nationale test
- Terminsprøver for 8. og 9. klasse to gange årligt i dansk, matematik, engelsk, tysk, biologi, geografi og kristendomskundskab
- Karaktergivning for 8. og 9. klasse tre gange årligt
- Karaktergivning for 7. klasse ved skoleårets afslutning
- Obligatoriske projektopgaver evalueres af to lærere både skriftligt ved udtalelse og karakter og ved mundtlig gennemgang af den enkeltes elevs præstation
- For 9. kl.s vedkommende ved årskarakterer og prøvekarakterer ved FP9
- For 8. kl.s vedkommende gennem skriftlige og mundtlige årsprøver ved skoleårets slutning
- Det eksterne tilsyn
- Skolearrangementer, hvor eleverne optræder og synger – min. 2 gange årligt
- Kortlæggelse af elevernes uddannelse efter 9. klasse.
Elevernes sociale og personlige udvikling evalueres ved
- Tæt samarbejde mellem elever, forældre og lærere i dagligdagen
- Samtaler om disse emner i undervisninger
- Jævnlig gennemgang af den enkelte elev på lærermøder
- Samtale efter sociale arrangementer fx hyggeeftermiddage, skolefester, idrætsstævner, ekskursioner og udflugter
- Samarbejde med skolesocialrådgiver
- Samvær mellem de yngste og ældste årgange.
Lærernes undervisning evalueres ved
- Evaluering af undervisningsforløb gennem samtale med eleverne
- Test, hvor elevernes indlæringsniveau kortlægges
- Samtale med leder og kollegaer
- Samtale med forældrene ved skole-hjem-samtaler og forældremøder
- Det eksterne tilsyn
- Skolearrangementer, hvor eleverne optræder
- Vurdering af karakterniveauet efter afholdelsen af afgangsprøverne
- MUS-samtaler